Pavel Krejčíř

Nedávno mi bylo dvacet. Nadělal se kolem toho docela humbuk, později tomu začali říkat sametová revoluce. Teď se živím jako programátor-guru s vedlejší funkcí "Viktor Čistič". To znamená, že likviduji škody, které napáchali jiní. Kdo likviduje škody po mně, to opravdu netuším. Jo, a v diskusích už nevystupuji pod nickem dolch, ani pod žádným jiným.
  • Počet článků 167
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2176x

Pavel Krejčíř

Fraktálovo velmi pozdní odpoledne 2

Tak jako se série kolegy Řeháčka dočkala již čtvrtého pokračování, přicházím i já s pokračováním mého skrovného příspěvku do světa fraktálů. Samozřejmě, že jsem žádné pokračování neplánoval, ale tak už to chodí.

22.10.2014 v 14:20 | Karma: 9,70 | Přečteno: 675x | Diskuse| Věda

Pavel Krejčíř

Fraktálovo velmi pozdní odpoledne

Tento článek je inspirován sérií článků kolegy Řeháčka. Abyste to špatně nepochopili - rozhodně mu nechci lézt do zelí ani do jeho lagun plných mořských koníků. Ale jak postupně přibývají články jeho populární série, začínám propadat panice, jestli snad na něco nezapomněl.

17.10.2014 v 8:00 | Karma: 11,23 | Přečteno: 702x | Diskuse| Věda

Pavel Krejčíř

Co nám říkají satelity GPS o teorii relativity

Satelity GPS jsou často prezentovány veřejnosti jako fantastický důkaz o platnosti Einsteinových teorií relativity. Realita je ovšem trochu jiná. Pokusím se vysvětlit, jak to se vztahem GPS a relativity je doopravdy.

19.9.2014 v 23:10 | Karma: 20,09 | Přečteno: 1572x | Diskuse| Věda

Pavel Krejčíř

Jak jsem si bezpečně odebral CD mechaniku

Tak, a je to tady. Léta nad tím dumám, k čemu je ta funkce dobrá, ale - jak se teď moderně říká - na to vyzkoušet to jsem neměl koule. Až se mi to nakonec podařilo aniž bych chtěl.

6.2.2014 v 22:55 | Karma: 15,70 | Přečteno: 976x | Diskuse| Věda

Pavel Krejčíř

Jak bude vypadat svět v roce 10000?

K této mírně vizionářské problematice jsem se dostal díky počítačové aplikaci, na jejímž vývoji se v současné době tak trochu podílím. Čistě nezajímavý technický detail mě přivedl až k úvahám na téma, jak asi bude vypadat náš svět za osm tisíciletí.

2.2.2014 v 17:10 | Karma: 14,13 | Přečteno: 3138x | Diskuse| Věda

Pavel Krejčíř

Co je to ramwey?

V sekci věda jsem se seznámil s novým slovíčkem. Ovšem ke své smůle musím konstatovat, že přesně nechápu, co to slovo označuje. Ve wikipedii jsem ho nenašel. A i když zní tak trochu anglicky, nevyskytuje se ani v anglickém slovníku.

30.8.2013 v 11:05 | Karma: 12,70 | Přečteno: 1109x | Diskuse| Věda

Pavel Krejčíř

Pražská panoramata

Tímto článkem se vracím k tématu tvorby panoramatických obrázků v programu Gimp. Pro testování mého plug-inu jsem pořídil několik sérií v Praze, které vám tu ukážu.

29.11.2012 v 17:30 | Karma: 9,63 | Přečteno: 816x | Diskuse| Věda

Pavel Krejčíř

Panoramatické fotky já mám rád

V dnešním článku si dovolím nastínit postup, jakým vytvořit dokonalou panoramatickou fotografii pomocí open sourcového nástroje GIMP. Problematika tvorby panoramatického obrázku mě zaujala natolik, že jsem nakonec vytvořil plug in pro GIMP, který tvorbu těchto obrázků posunuje do zcela nové dimenze.

15.11.2012 v 8:30 | Karma: 13,84 | Přečteno: 1025x | Diskuse| Věda

Pavel Krejčíř

Jak se dostat na Mars

K sepsání tohoto článku mě tak trochu inspiroval článek pana Pacnera na TechNetu.

23.10.2012 v 15:30 | Karma: 12,79 | Přečteno: 1427x | Diskuse| Věda

Pavel Krejčíř

Radioterapie

K napsání tohoto článku mě motivovala nedávná návštěva města Jáchymov. Toto krušnohorské město, jak patrně každý ví, proslulo nejen gulagy a těžbou uranu pro potřeby Sovětského svazu, ale i lázněmi, jejichž rozvoj začal v prvních desetiletí dvacátého století.

2.9.2012 v 19:00 | Karma: 9,41 | Přečteno: 1147x | Diskuse| Věda

Pavel Krejčíř

Změny v pražské MHD z pohledu mayského kalendáře

Je poměrně málo známou skutečností, že vedle slavného mayského kalendáře našla se truhla obsahující hliněné destičky. Po prozkoumání dospěli vědci k závěru, že je na nich poselství budoucím generacím v podobě různých proroctví, která mají předznamenávat konec věků.

17.8.2012 v 13:10 | Karma: 19,31 | Přečteno: 1630x | Diskuse| Věda

Pavel Krejčíř

Rozpínající se Země

Nedávno jsem v nějaké diskusi slíbil, že se pokusím napsat pár řádků o jedné "konspirační" teorii popisující vývoj naší planety. U nás je tato teorie celkem opomíjená a to i samotnými konspirátory, ale kupodivu ve světě má docela dost příznivců. Stačí do vyhledávače napsat "Expanding Earth" a vypadnou stovky odkazů, Wikipédií počínaje.

7.8.2012 v 17:50 | Karma: 16,97 | Přečteno: 2688x | Diskuse| Věda

Pavel Krejčíř

Návod na výrobu homeopatického piva

V dnešním článku si názorně ukážeme, jak podomácku vyrobit homeopatické pivo. Samozřejmě, už slyším námitky mnohých z vás ...

12.6.2012 v 22:45 | Karma: 20,96 | Přečteno: 2458x | Diskuse| Věda

Pavel Krejčíř

Jak jsem si zaprogramoval pro pédéáčko

A je tu zase jeden z mých oslavných článků na známého softwareového giganta, které u mých věrných čtenářů vždy vyvolají bouřlivý ohlas. Tentokrát jsem se pustil na hodně tenký led, takže nepochybuji o tom, že mi to v diskusi zase nandají.

29.3.2012 v 19:30 | Karma: 9,41 | Přečteno: 1116x | Diskuse| Věda

Pavel Krejčíř

Poloměr křivky dané implicitně

Nedávno jsem do jednoho programu potřeboval počítat poloměr křivosti i křivky dané implicitně. Slídil jsem po netu, ale kýžený vzorec jsem nenalezl. Musel jsem ho odvodit a tak si ho sem pro jistotu zapíšu, kdybych to ještě někdy potřeboval.

8.2.2012 v 19:30 | Karma: 13,08 | Přečteno: 1390x | Diskuse| Věda

Pavel Krejčíř

Nejtěžší geometrický příklad pro Čechy

Vypadá to, že taková pitomost, jakou nám tu prezentovala kolegyně Čeřovská, má docela komerční úspěch. Tak to se, přátelé, s dovolením taky svezu na vlně úspěchu někoho jiného.

16.1.2012 v 23:20 | Karma: 10,68 | Přečteno: 2583x | Diskuse| Věda

Pavel Krejčíř

Je relativita v ohrožení?

Odpovím hned: ano, doufám, že ano. Druhá přirozená otázka zní: Měl tedy Einstein pravdu nebo neměl? Na to už není tak snadné odpovědět - měl, i neměl. Koho to zajímá, čtěte dál.

26.9.2011 v 10:30 | Karma: 28,77 | Přečteno: 4627x | Diskuse| Věda

Pavel Krejčíř

Kdy se už Microsoft začne chovat ekologicky?

Nedávno zde byly představeny ukázky z připravovaného operačního systému Windows 8. Přesto, že se patrně jedná o aprílový žertík, přimělo mě to k zamyšlení, co vlastně by Microsoft v nové verzi svého operačního systému, kromě onoho plošného nasazení oblíbených ribbonů, mohl vylepšit.

7.4.2011 v 21:15 | Karma: 10,62 | Přečteno: 1870x | Diskuse| Věda

Pavel Krejčíř

Paralelní vesmír

Článek kolegy manilamana mě inspiroval k hlubším úvahám nad možností existence jiných vesmírů, než je ten náš. A tak jsem si s dovolením vypůjčil i fotku, aby bylo zasvěcenému čtenáři ihned jasné, že tyto dva články spolu souvisí.

9.12.2010 v 9:30 | Karma: 16,39 | Přečteno: 1704x | Diskuse| Věda

Pavel Krejčíř

Co je na disku z Faistu?

Pan Karel Drábek dnes vydal další díl svého oblíbeného detektoru, ve kterém vyzývá záhadology a ostatní badatele, aby rozluštili zprávu na tzv. disku z Faistu. Původně jsem to chtěl napsat přímo do diskuse, ale je to trochu delší.

16.9.2010 v 10:18 | Karma: 18,12 | Přečteno: 2534x | Diskuse| Věda